Hvordan bli en leder på ditt felt

Dec 15, 2021

 

Det er så mye lettere å selge dine produkter når alle vet du er ledende på ditt felt. For å være helt ærlig - det er ikke bare lettere, det føles innimellom som om produktene selger seg selv på grunn av ditt rykte og din sterke posisjon i markedet.

 

 

Når du rocker ditt markedet og folk kommer til deg for hjelp og kjøper dine produkter – da er du lederen i markedet. Du er autoriteten. Og det er enda bedre enn å ”bare” være eksperten. Det er mange der ute som er eksperter (de fleste selv-utnevnte) – men det er veldig få som er anerkjent som en autoritet for sin kunnskap i en nisje.

"Språk-warning": Jeg vet mange i Norge forbinder ordet "AUTORITET" med noe negativt, men jeg bruker det allikevel. For jeg bare digger det ordet - og for meg beskriver det en leder som skiller seg ut og påvirker andre.På en POSITIV måte. Jepp, er nok litt amerikanisert : )  - for her borte er det vanlig å bruke Authority om en leder i markedet.

Klikk på bildet under så kan du laste ned 5 Steg som definerer din nisje. Denne oppskriften funker og vil hjelpe deg på veien til å bli en autoritet i din nisje.

 

 

Hva er egentlig forskjellen mellom en ekspert og en autoritet?

”Leksikon versjonen”: En ekspert er en person som har er ekspesjonell kunnskap innen et spesifikt område - mens en autoritet er en person med usedvanlig innsikt og evne til å skape lojalitet på en rettmessig og legitim måte.

Og her min versjon:

 

 

 

En autoritet  - eller leder om du vil - er en person som bruker kunnskapen sin aktivt, for seg selv og for andre. Autoriteten omsetter kunnskapen til noe mange får verdi ut av i dagliglivet.

Jeg mener også at en autoritet har en holdning om at uansett hvor mye man har lært eller hvor høyt man har klatret, så er det alltid mer å lære. Man blir aldri ferdig utlært – man forblir alltid en student i vekst.

Så hvorfor er det bedre å være en autoritet enn ”bare” en ekspert:

Om du er anerkjent som en leder eller autoritet - så blir du lyttet til. OG - du får følgere og kunder til å komme til deg.

I Norge er det livsfarlig å utrope seg selv til en leder eller en autoritet - og du bør jo uansett heller ikke gjøre det. Det er ikke din jobb. Din jobb er å ta action for å bli anerkjent av andre som en leder i din nisje. Dette er ikke noe som kommer av seg selv eller over natta, men det er så verdt å investere i. Du vil se fruktene av jobben når du er den som blir kontaktet av media for kommentarer innen ditt felt - eller du har en lang venteliste av kunder som kommer til deg for hjelp.

Umulig tenker du kanskje?  

Sånn er det bare: Vi skal helst ikke skille oss ut for mye eller ta for mye plass i Norge, og mange er ukomfortable med for mye oppmerksomhet.

Og, om du som meg er født og oppvokst på et lite norsk tettsted, så er det lett å si til seg selv: Hvem er vel jeg til å være en leder? Hvem er det du egentlig lurer? Kanskje har du også en stemme inni deg som tviler?

 

 

Jeg sier drit i Janteloven.

Og jeg sier som Marianne Williamson: Hvorfor ikke nettopp deg?

Så absolutt deg!

Her er min oppfordring til deg:

  • Gå for å være den beste versjonen av deg
  • Gå for å bli en leder i ditt felt
  • Gå for å utgjøre en forskjell for andre.
  • Gå for å være den personen som vil hjelpe andre og endre liv.
  • Det er nettopp hva autoriteter gjør etter min definisjon.
  • Autoriteter er ikke drevet av penger eller av status (selv om de vet også at de må tjene penger for å kunne hjelpe flere)
  • Autoriteter har en misjon om å gjøre denne jorda til en litt bedre plass å være på enn da vi kom hit

 

Så hvordan kan JEG bli en leder og autoritet i min jobb?

Ta ett lite steg av gangen, og det trenger ikke være så vanskelig. Her har du 7 enkle strategier som vil hjelpe deg på veien til å bli en leder:

Strategi #1: Skap et fellesskap basert på din misjon og dine verdier

Autoriteter skaper ofte et fellesskap hvor det er VI som er i fokus, ikke JEG eller mitt produkt. Vi alle lengter etter å være en del av noe større. Så folk som digger din misjon og dine verdier vil naturlig bli tiltrukket til ditt fellesskap. For de vil jobbe sammen med deg mot felles mål.

DU starter fellesskapet og er lederen som setter hensikten med gruppen og tydeliggjør viktige verdier og veien mot målet.

Du trenger ikke ha en stor misjon for å endre hele verden. Gjør verden ørlite bedre for din lille gruppe. Det kan være mammaer til dysleksi-barn, gründere som vil gjøre en forskjell og tjene penger ;), ledere som vil inspirere sine ansatte, fotballtreneren som vil gi ungene en time med glede og kanskje inspirere andre fotballtrenere gjøre det samme. Skjønner? Ja - det er mange måter man kan gjøre en forskjell for mange og tjene penger i prosessen. Som bringer meg til neste strategi…

 

Strategi #2: Vær lederen for en LITEN spesifikk gruppe

Jeg kunne likte godt sagt som vi sier på internett språket – for å bli lederen i markedet eller en autoritet: Ha en smal nisje!

For at du skal bli sett på som lederen er det viktig at du ikke prøver å treffe/hjelpe alle. I stedet må du virkelig gå i dybden på en spesifikk drømmekunde og virkelig kjenne henne/han. Hva er deres utfordringer og drømmer? Hva holder henne/han våken om natta?

Når dine potensielle kunder og følgere føler at du forstår dem – det er da du virkelig bygger nærhet og får tillit. For å komme dit så må du virkelig forstå dem – det nytter ikke å late som. Du må være ”inni hodet” deres, og tenke tankene deres. Ofte før de gjør det selv.

 

Strategi #3: Opptre som lederen i markedet.

Jeg snakker ikke om å være eksperten og den som vet og kan alt. Heller det motsatte. Lytt til drømmekundene dine og vær interessert. Vær den som hjelper og gir verdi. Du må tørre å ta rollen som leder og tørre å være ”læreren”. Den som styrer agendaen.

Ikke vær den som jatter med. Vil du frastøte deg noen? KLART. Når du er tydelig på hva misjonen din er og hvilke verdier du har, så vil man også frastøte seg dem som ikke er drømmekundene. Garantert! Det bør feires for det betyr at du er på rett vei. For når du er tydelig så vil du tiltrekke deg akkurat dem som føler at du snakker deres sak – og det er nettopp det du vil oppnå.

 

Strategi #4: ”Bli sett ute i verden” – vær synlig

La deg bli intervjuet i magasiner, aviser, nettartikler. Stå på "scenen" og snakk om akkurat de problemstillingene innen området du skal være lederen for. Scenen kan også være den du skaper selv på Facebook LIVE (som er genialt) eller andre plattformer.

Du blir ikke en leder om du ikke tørr å vises! Er det utfordrende? Hell Yeah. Blir det lettere med øving? Så klart.

For i din rolle kan du ikke gjemme deg og bli en del av mengden. Du er her fordi du er ambisiøs og ønsker å gjøre en forskjell. Det er skummelt å snakke høyt, ta masse plass og lede veien for andre. For det kan fort komme en eller annen ”Jantelov-fanatiker” og fortelle deg at du suger.

Og vær ærlig med deg selv og andre!

Du suger også innimellom, men ikke ta det så høytidelig. Se det større bildet. Du skal lede en gjeng som VIL noe og da vil det også komme noen som ikke liker deg din vei. ”Suck it up and move on”, som vi sier her i New York : )

For min egen del, kunne jeg aldri ha gjort dette uten å ha powerfriends som støtte. Vi er alle bare mennesker, og jeg blir fremdeles preget når jeg får ”du suger” overskrifter. Men når du kan ringe en powerfriend som vet hva som skal til og hva det ”koster” å bli en leder så er en samtale nok til å legge ”sure oppgulp” bak seg. Og få fokus tilbake på misjonen og målet igjen (se mer om dette i  Strategi 6).

 

Strategi #5: Bygg relasjoner – gjennom ærlig kommunikasjon

Mange selverklærte eksperter faller fort igjennom i markedet. Spiller du en rolle hvor du utgir deg for å være en annen enn deg selv, så vil det fort skinne igjennom. Ikke bare i lille Norge, men også i det store utlandet. Skuespill lykkes kun på scenen, ikke i det virkelige liv.

Husk at du er unik. Det er bare en av deg og dine talenter i hele verden. Ingen er så god på å være deg som du. Så det er bare tull å bruke tid på å låne andres styrker. Vær deg selv. Og vær åpen om dine styrker og "wins", men også om dine nedturer. Da bygger du tillit. For det er ingen hemmelighet at man kjøper eller ”connecter” med dem man stoler på. Så veien å gå for å bli lederen og autoriteten er at du bygger ”liker faktor” og ”stole på faktor” igjennom åpen og ærlig kommunikasjon over tid. Dette er den beste og eneste veien tror jeg.

 

 

Oprah, en av de beste autoritetene jeg vet om, hadde aldri blitt så stor om hun bare snakket om andre. Vi kan føle henne, smerten, nedturene og ikke minst gleden hun har vært gjennom når hun deler sine erfaringer. Og vi kjenner oss igjen. Derfor liker vi henne. Så husk: Om du ikke ”walk your talk” blir man fort avslørt.

 

Strategi #6: La andre skryte av deg

Som du sikkert har skjønt: Jeg er motstander av Janteloven og tror ærlig talt den fungerer som en sovepute for mange. Derfor er jeg FOR å stå på barrikadene og rope høyt når du rocker! For det gjør du. Og du trenger ikke være beskjeden og late som du ikke rocker – og kanskje vekker vi noen når vi roper.

Det er dog mye mer effektfullt både for salget og for ditt rennomme når andre roper høyt om hvor mye du rocker. Folk lytter til andre. Og sier naboen at du er det beste som har skjedd han så er det langt mer troverdig enn at du selv forteller det. Enig?

Hvordan får du andre til å rose deg opp i skyene?

Jeg tror det er enkelt: Gjør en sabla god jobb! Overlever før, under og etter i det meste du gjør. Vær en Pro i alt du gjør. Og når du driter på draget - for det gjør du garantert (så fremt du ikke er en robot) - vær ydmyk, be om unnskyldning og gjør opp for deg.

Gjør ditt beste ALLTID for å være din beste versjon. Og da snakker jeg ikke bare om kunder!

Hvem vil du være mot postmannen, dama på Rimi, nabodamen som lager for mye bråk eller tilfeldige personer du møter på din vei? Vær ei likandes dame/fyr rett og slett og folk vil legge merke til deg som en som overleverer og alltid vil andres beste.

 

Strategi #7: Vær Amazing - vær en A-spiller

Disse strategiene høres bra ut men det er en lang vei å gå for meg… å bli en leder og en autoritet vil ta meg årevis – tenker du kanskje?

Det er en holdning som vil holde deg nede. Så dropp de tankene nå. Med disse strategiene kan du gjøre det på rekordtid. Og får du i tillegg hjelp av andre som allerede er ”A-spillere” så går det enda fortere.

- Ok, så hvordan får man innpass hos A-spillere?

 

Det er enkelt, men ikke lett : )  – her er oppskriften:

1) Vær din beste versjon – mot alle, alltid og

2) Slutt å spille liten.

Husk at du er unik, du er allerede fantastisk og har masse å bidra meg. Det er tid for å tørre å være helt Amazing som jeg liker kalle det.

 

Derfor, gi alltid ditt beste til andre – både til A-spillere, dine kunder og følgere.

Og ta kontakt med og "connect" med andre A-spillere.

Du har kanskje hørt dette før fra Jim Rohn:

 

 

Du blir som de 5 nærmeste rundt deg. Som dem du bruker tiden din sammen med. Skal du være en autoritet og bli en leder så vær rundt dem som har samme mål som deg. Dem som stiller samme høye krav til seg selv som du gjør.

Husk at ikke alle ønsker å være på toppen og gjøre en forskjell - og det er helt ok for mange.

Men om DU vil være en LEDER og en AUTORITET i din nisje så må du henge med dem som har samme ambisjoner som deg.

 

Det var alt.

Nå er det DIN tur:

Til å ta action!

 

Og jeg vil gjerne hjelpe deg å komme i gang.

Så under her finner du en plan for å hjelpe deg takle Strategi #2 allerede i dag!

Hopp i det – og del med meg dine læringer og hva du vil gjøre.