8 Strategier For Facebook Engasjement

Dec 15, 2021

 

Lei av dårlig respons på de mange Facebook innleggene dine?

Hadde det ikke vært kult å fått flere som er engasjert på sidene dine – følgere som deler, liker og kommenterer på det du legger ut?

Regnet med du var enig, så derfor lagde jeg denne bloggen til deg med 8 tips.

NB: Les helt til slutten, for der kan du nemlig laste ned masse hærlige eksempler på hva du kan gjøre for hver av strategiene for å få mer trafikk til siden din.

 

 

For vi vil ha engasjerte følgere, ikke sant?

Slik at det geniale innholdet vi legger ut kan vises til flere på Facebook, så vi kan bygge en relasjon og bli kjent med flere følgere og potensielle kunder.

Det er jo derfor vi investerer tid og penger på ha businessen vår på Facebook.

Så hva kan du gjøre?

Jeg tror det aller viktigste du må ha fokus på for å få engasjement på Facebook er:

- Å skape en relasjon til menneskene på et personlig plan.

Fokus på relasjonsbygging og at du er personlig er mye viktigere for å få engasjement enn om du for eksempel deler en råbra artikkel i ny og ne. Ikke glem at Facebook primært er en arena for å ”connecte” med og holde kontakt med dine relasjoner, venner og familie

– så de samme ”spillereglene” for å få engasjement gjelder, uansett om du legger ut innhold på business siden din eller din personlige side.

For å hjelpe deg i gang så deler jeg under strategiene jeg bruker i min business. Disse funker som fy for skape engasjement. Du kan modellere disse og teste ut og se hvilke som gir deg best engasjement. Et par av strategiene har jeg selv nettopp lært av andre og jeg blir å sette dem i action framover.

Strategi 1: Spør spørsmål

Å spørre konkrete spørsmål er en av de beste og enkleste måtene å få respons og engasjement fra følgerne dine på.

For eksempel:

  • Hvem tror du går til finalen? Jeg heier på Frankrike…
  • Om du kunne reise hvor du ville i verden, hvor ville du dratt?
  • Skal til Oslo på fredag – hvor bør jeg bo? Har ikke bodd på hotell i byen på år og dager.
  • Vil du møtes på grundertreff på tirsdag kl 13 på Kaffebrenneriet?

 

Strategi 2: Bruk inspirerende sitater

Sitatene bør være i bilde-format og se tiltalende ut visuelt. Bare tekst uten bilde rocker ikke så mye. Skal du få delinger og engasjement er det viktig at det inspirerer og at folk legger merke til det i newsfeeden.

Bilder og videoer deles mye oftere enn bare tekst-innlegg så ta deg tid til å lære og bruke Canva eller PicMonkey – så du får dine favoritter-sitater i bilde format.

Du trenger ikke gjøre det superfancy. Jeg bruker som oftest tekst på vanlig farget bakgrunn som vist under.

 

 

Jeg deler bare sitater jeg vet skaper følelser hos meg og som er personlig. Da blir også leserne litt bedre kjent med meg, og liker de det samme sitatet så er vi blitt litt mer ”connected”som en bonus.

Og husk at du kan gjenbruke dine mest populære sitat-bilder. Jeg gjør det hyppig, og har 5-10 favoritt sitater som går på rundgang. Så jeg re-poster mine favoritter, om og om igjen.

Strategi 3: Spør om hjelp

Vi alle elsker å hjelpe andre ikke sant?

Tipper at du også er en av dem som digger å være hjelpsom?

Jeg kommenterer selv oftest på andres poster når folk spør om tips eller råd. Kan være alt fra hvor de bør spise til hvordan de får flekker av klær (Tips: Salo hjelper mot det meste) - til business spørsmål.

Noen eksempler:

  • Hva kjøper man til en konfirmant som man er fadder til? (personlig). Jo mer personlig jo bedre spør du meg
  • Hva er ditt favoritt verktøy på MAC-en din? (business)

Strategi 4: Bruk Facebook LIVE

Halleluja som jeg elsker Facebook LIVE. Nå er jeg ikke heller så nervøs før jeg går live. Facebook LIVE sendingene våre har på kort tid fått over 50 000 views! Det er helt sykt hvilken eksponering du får med LIVE i dag.

Tenker du at det er for vanskelig eller skummelt å gå LIVE, så glem det. LIVE er enkelt å bruke og den raskeste måten i dag å skape engasjement på Facebook siden din.

 

 

Og glem det med å være superproff. Eller at du må kunne alt. Eller at det tekniske må funke. Husk hva vi snakket om i introen: Folk er ikke på Facebook for å bli ”solgt til” av en ”proff/glatt” selger – folk bruker tid på Facebook for å ”connecte” med sine relasjoner og for å bli underholdt - og litt for læring/inspirasjon.

Kanskje er det derfor LIVE sendingene hvor det går litt skeis er de med flest seere hos meg. Disse er morsomme uansett, selv om det ikke alltid føles sånn når jeg ”tabber meg ut” på direkten. Jo mer uproff jo bedre spør du meg.

Da får vi noe å le av samtidig som du viser den ekte deg. Den du er. Folk ønsker ikke det perfekte, det blir fort kjedelig. Vi er på Facebook for å bli underholdt, og når vi går på en liten tabbe eller to så får andre noe å le av. Dette er engasjement. Og det skaper masse hjerter, tomler opp og heiarop.

Husk: Ønsker du å få delinger av Facebook LIVE videoen din  så må du spørre seerne om det. Leverer du innhold som er bra – og gjerne med en tabbe eller to – så gjør de også det : )

 

 

Strategi 5: Bruk video

Kanskje du ikke tørr enda å hoppe på Facebook LIVE og det er helt ok. Spill inn videoer og legg de ut. Videoer hvor du deler av ditt geni og hjelper andre løse et problem slår an og får masse engasjement og oppmerksomhet på Facebook. Du trenger absolutt ikke være en superstjerne. Du trenger bare å være deg. For det er bare en av deg – og du er unik.

Eksempel: En av mine kunder, Astrid fra Lofoten, er et strålende eksempel på det.  Hennes video fikk på kort tid over 12 000 views, 144 delinger, 161 kommentarer og 124 liker.

Og det selv om Facebook siden hennes KUN var likt av 424 personer! Dette kaller jeg engasjement. Og ser du videoen så ser du at den må ikke være proff kvalitet – spill gjerne inn med Iphonen din.

 

 

Strategi 6: Lag ”Spørsmål og Svar” time

Dine kunder og følgere digger deg fordi du inspirerer eller hjelper dem på en eller annen måte. Sannsynligvis har kundene og følgerne dine spørsmål som du kan hjelpe dem med. Det kan du gjøre på Facebook og samtidig skape engasjement.

Du kan for eksempel enkelt lage en ”spørretime” for kundene dine på Facebook. Vi har selv lagt ut bilde-innlegg på siden vår med ”Spør Gry om hva som helst” – og så hatt live sendinger for å svare spørsmålene.

Om du ikke vil gå LIVE, er et annet alternativ at du å ber følgerne eller kundene dine legge inn sine spørsmål under bilde-innlegget ditt - og så besvarer du spørsmålene der. Da vil du naturlig få engasjement og kommentarer, både fra dem som får hjelp av deg og ikke minst, fra andre lesere.

Strategi 7: Del andres råbra innhold

Finner du en artikkel eller video på Facebook som du liker så er det stor sannsynlighet for at dine følgere også vil like det. Å dele andres innhold er noe Facebook liker at du gjør så slike delinger blir derfor vist til mange. Og så er det jo hyggelig for andre å bli delt, ikke sant? Vil du at andre skal dele ditt så er det smart å være en som deler også. Enig?

Dessuten – å bare legge ut ting om deg, deg og deg blir jo fort å kjede både følgerne dine og deg selv i hjel ;)

Strategi 8: Ros andre offentlig

Gi ros i full offentlighet, gjør det til en god vane - og ta eventuell kritikk under fire øyne, ikke på Facebook. For Facebook er den perfekte plassen å rose på. Dra frem dine kunder som rocker, kollegaer som inspirerer, mentorer som har hjulpet deg. Tagg dem og takk dem ”offentlig”.

Det skaper masse engasjement å rose andre. Spesielt om du samtidig spør dine følgere om hvem som har hjulpet dem. Når du legger ut spørsmål får du kommentarer i fleng, ikke bare liker-klikk. Og kommentarer skaper igjen engasjement og ”holder liv” i innlegget ditt lenger og øker antall visninger.

 

Vil du se hva som rocker og hva som flopper?

--> Klikk bildet under for å  laste ned min Facebook Guide for Innlegg som Skaper Engasjement med masse hærlige eksempler som rocker  - og  noen innlegg som flopper..

 

 

Din tur:

Hvilke av disse strategiene bruker du allerede i dag – og hva gir deg best engasjement?

Har du andre strategier du anbefaler? Og hvilke nye skal du teste ut og ta action på?

 

Jeg vil gjerne høre fra deg og dine erfaringer.

Vi er sterkere sammen når vi deler.

Og i tillegg skaper det engasjement. Win/Win : )