238 : Brocolli jentene - la oss endre verden sammen

Dec 15, 2021

 

I denne episoden av Gründerkanalen får du møte søstrene Anette (29) og Susanne (27), to råe jenter som kaller seg for Radical Broccoli og har skrevet boka Jordnært - Enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag.

Jeg vil du skal møte disse to fordi de inspirerer til å ta fornuftige valg som hjelper planeten vår til å bli litt bedre.

 

 

Jeg håper du vil la deg inspirere av å henge med disse unge, kule menneskene på Gründerkanalen i dag.

For det er små ting vi kan gjøre hver eneste dag, små endringer av vaner. Hvis du og jeg tenker litt mer radikalt og økovennlig, som Susanne og Anette gjør, tror jeg vi kan gjøre en stor forskjell. 

La deg inspirere av tankemåten deres, og av hvordan de torde å starte for seg selv og hoppe uten sikkerhetsnett. De er forbilder på mot, på å gjøre en forskjell, å gjøre noe med mening, og for å ha hele hjertet med. 

Dette er bare en av mange episoder framover der du får møte spennende og inspirerende damer. Pass på at du får med deg hver episode framover, og nyt denne!

Hashtag gjerne #Gründerkanalen og del denne episoden på sosiale medier. Det er mange som trenger å la seg inspirere!

 

Her er et kort sammendrag av hva vi snakker om:

Influensere

Anette og Susanne er influensere som skaper innhold for å inspirere folk til å ta bedre valg i hverdagen. Dette gjør de via Instagram, blogg og podcast, der de deler alt fra oppskrifter til hva slags produkter man kan bruke, klær, mote – og så har de som sagt skrevet bok. 

Tjene penger?

Det hele begynte som en hobby for søstrene – de hadde stor pasjon for å skrive om vegansk mat, hvor mye godt man kan spise som er bedre for miljø, dyr og helse.

Etter hvert fikk de drahjelp fra venner som "kjente noen som kjente noen", og i dag har de ulike inntektsstrømmer, f.eks. gjennom annonsører i podcasten, på Instagram og på bloggen. De har også inntekter fra bok og holder foredrag – og har en del prosjekter som er i prosess.

Unge gründere

Anette og Susanne er unge, de er søstre og de jobber tett sammen – det er ikke nødvendigvis den beste situasjonen. Men det funker. De forteller at de alltid har vært veldig gode venner, og at de utfyller hverandre fordi de har forskjellige egenskaper.

De forteller om sine "reiser" til gründervirksomhet via studier og jobb, og at de alltid har hatt en gründerspire i magen, en drøm – at de f.eks. startet et lite klesmerke da de var små, sydde klær, hadde butikk ...

Nå gjør vi det!

Det var selvfølgelig tøft å skulle gi opp fast inntekt, men hva er det som gjør at man likevel gjør det? Man må være villige til å følge drømmen. Man kan lytte til magefølelsen eller egoet, men ikke nødvendigvis stole fullt og helt på det man hører eller kjenner.

Endre verden?

Anette og Susanne tenker at deres oppgave er å ufarliggjøre det å være miljøvennlig og bærekraftig. Det er for alle. Alle kan finne noe de kan gjøre. De ønsker å nå ut til andre målgrupper.

De snakker om viktighetene av å respektere at folk har ulike tidslinjer når det gjelder å endre personlige vaner – jo mer man er satt i vanene sine, jo vanskeligere er det å endre dem. Det er mye følelser involvert, og folk liker ikke å bli "angrepet" – det må man ta høyde for, og heller gi inspirasjon.

Hvordan starte å gjøre en forskjell?

  • Bli bevisst på at det er noe man ønsker å endre
  • Hva slags vaner er det man har fra før?
  • Hvilket område vil man begynne med?

Kanskje er det naturlig for noen å begynne med mat – fordi man vil føle seg sunnere? Fordi man vil få mer energi? Man kan begynne enkelt, f.eks. med frokosten – det er enkelt å spise vegansk frokost (havregrøt, smoothie etc.), og så har man gjort noe bra på starten av dagen, både for miljøet og for seg selv.

Så kan man fortsette å bygge på den gode følelsen, f.eks. bytte ut kumelk med plantebasert melk. Kombinasjon av å finne godfølelsen og å bli mer miljøbevisst er topp motivasjon.

Man gjør en gradvis endring med egne vaner, folk ser at du endrer deg, folk spør, og snart følger de etter. 

Flyskam

Det er naturlig å snakke om reising når man er opptatt av miljø. Anette og Susanne er som alle andre, de reiser av og til med fly. Men her også handler det om å tenke smart: f.eks. være borte lenge om gangen, kompensere for billetten, begrense så mye man kan – rett og slett finne en balanse. 

Største utfordring som gründere?

Det har vært utfordrende økonomisk, men de forteller at de har vært heldige som har fått mange jobber. Men de har måttet være nøye med hvem de velger å jobbe med, hva de står for etc. Det finnes ingen manual på hvordan man gjør det, man må ha is i magen, være tålmodige og vente på det rette.

Så er det jo prosjekter som ikke blir til noe, eller avvisninger som kan være tøffe å takle. Det er en bratt læringskurve, men man lærer mye av det, også.

 

 

Vil du bli bedre kjent med Broccoli-søstrene?

Følg dem her på bloggen og Instagram.