220: 10 ting som selger onlinekurs

Dec 15, 2021

 

Er du en av de som kan mye om noe og som tenker at det å starte business hadde vært kult? Da er denne episoden for deg!

Å ha en online-kurs-bedrift er noe av det lureste jeg har gjort: Vi har gått fra 0 til millioner og har fått lov til å hjelpe titusenvis av mennesker med online-kurs. 

Det tar litt tid å bygge opp et online-kurs, men har du gjort noe som andre ikke har gjort, så kan du selge kunnskapen din. Du trenger ikke være en ekspert – har du livserfaring, finnes det kanskje et online-kurs som du kan komme deg ut med.

Det å bygge et online-kurs er den beste strategien for å lage en business, der du bruker sosiale medier og Internett til å tiltrekke deg nye kunder.

Mange tror at det de gjør og kan må være så sabla profesjonelt – men kunden din vi ha deg. Det er du som er mentoren deres, og du trenger bare å ligge tre uker, eller bare noen dager, foran drømmekunden din.

Å dele historien din for å selge er noe av det beste du kan gjøre. Men husk: Du skal ikke dele historien din bare for å dele den - du må ha et poeng med historien din. Den skal være et virkemiddel for å selge.

Husk også at det er energien din som tiltrekker deg folkene dine. Du må bruke personligheten din for å tiltrekke deg kunder.

Mange sier til meg at det er så vanskelig å selge – men det er det ikke, når du vet hvordan! I ukas podcast får du en smakebit på hva som skal til:

 

 

 

10 ting som selger online-kurs

1. Webinar

Nettforedrag der du underviser, deler kunnskapen din – som jeg gjør i denne podcasten. Det kan du fint gjøre på 10 min. i en post e.l. – og så utvide det til en time som du selger.

2. Kjør live!

I dag går jeg live på Facebook og Instagram og snakker om online-kurs – det er superlett! Det eneste som er "vanskelig", er at man driter seg ut mens noen ser på ... Er du villig til å prøve og teste og justere, så er det ikke vanskelig.

3. 3 videoer ala Jeff Walker - Product Launch Content

Lag 3 korte, gratis videoer på under 20 min – tre treninger til Drømmekunden din som gjør at de får kunnskap fra deg som gir resultater.

4. Challenge 

Jeg elsker å bruke challenger, og bruker det ofte til kurs som koster under 2000 kr. Det er litt mer uformelt, og det er gull for å selge online-kurs. Du får en enorm connection med de du har. Det er mye jobb, men det er det med alt du skal selge.

5. Powerfriends

Du låner andres plattformer, andres nettverk, andres empati, styrke etc. – og du lager deg et nettverk. Å ha powerfriends der ute er supert, både fordi du kan få råd og ærlige tilbakemeldinger, men også for å få hjelp til å selge kurs: Hvem trenger det jeg selger? Kan du hjelpe meg å dele?

6. Poster på SoMe

Jeg selger sjelden på sosiale medier før jeg allerede har snakket om produktet, før jeg allerede har hjulpet, før jeg allerede har gitt verdi. Jeg selger heller gjennom direkte kommunikasjon, f.eks. via Messenger eller telefon.

Men jeg bruker poster på sosiale medier til å få folk til en Facebook live, en Instagram live, en challenge eller en video.

7. Oppsummeringstreninger

Etter et webinar, etter de 3 videoene eller etter en Facebook live lager jeg en kort oppsummering, enten via en kort video på 10 min., eller jeg lager en pdf med oppsummering – og så inviterer jeg til online-kurs.

8. Evergreen - med annonser

Det kan være en pdf, en video, et webinar som du setter annonser på, og så selger du direkte via Evergreen. Evergreen betyr bare at det går i bakgrunnen om og om igjen – du trenger ikke være live. Jeg kaller det ønskereprise – og det funker som fy!

9. E-mail

Har du en e-mail-liste, kan du selge direkte der. Vi bruker det ofte i sammenheng med et webinar, en challenge eller powerfriends – vi bruker det som en add-on. Men har du bygd opp en e-mail-liste, funker det som bare det å få folk til å ta action.

10. Min favoritt: Skap Din Drømmejobb

SDD er millionkurset mitt og min favoritt. Hvordan selger vi det?

Vi bruker webinar – ikke bare ett, men to – og vi markedsfører det ved å kjøre live-sendinger, spørre powerfriends om å invitere venner, lage innlegg på SoMe, daglige stories, på e-mail og ved å bruke medier.

Vi snakker i 10 dager om det første webinaret og i 5 dager om det andre. Vi er overalt – og alt er planlagt. I tillegg svarer jeg på chat, Messenger osv.

Til slutt:

Første lansering er en test – du kan ikke forvente å selge mye med en gang!

Har du lyst til å bygge en business med online-kurs? Du er velkommen til webinar: grysinding.no/workshop. 

Alle kan lage et online-kurs som selger!