212: 3 steg til hvordan du bygger en email-liste med potensielle drømmekunder

Dec 15, 2021

 

Å bygge liste = lønn og frihet

Du eier ikke følgere på sosiale medier.

Youtube, Facebook, Instagram og Twitter – alle vil endre seg. Algoritmen vil endre seg, og du er ikke i kontroll.

Men hvis du har bygd en liste som du eier, der folk kan melde seg på og skrive seg av, så kan du bygge deg opp som brand over tid og selge når du er klar.

Hvis du har et produkt allerede nå, så kan du begynne å selge med en gang. Du kan bytte produkter, du kan utvikle deg, og du er ikke avhengig av andre.

Det å ha en email-liste gir en enorm frihet.

Vi skal ha en workshop der vi går i dybden på hvordan du kan bygge en business og bruke sosiale medier og lister, og hvordan du unngår å gjøre de tre store tabbene som mange grundere gjør.

Meld deg på: grysinding.no/masterclass

 

Hvem er listebygging for?

ALLE!
Når du velger å bygge lister, så velger du deg en businessform som funker.

Det kan være pizzaen på hjørnet, fotografen, videografen, nettbutikken for klær, kjøreskolen, frisøren, kunstneren som skal selge bilder, PT-timer, konsulenttimer, coaching – det kan være å tilby tjenester eller produkter. Og veldig mange velger som meg, å lage onlinekurs – og de er smarte og bygger liste.

Jo fortere du kommer i gang, jo fortere har du en drømmejobb. Det gjelder både for deg som er på skole og for deg som har holdt på en stund og vil ha flere kunder og en business du har kontroll over.

Du må bare begynne.

3 steg til hvordan du bygger email-listen din:

1. Kartlegging av nisjen din. DEG + DK = nisjen din:
Nisjen din består av hva du er god på og hva du står for – det som gjør deg unik og som du vil tjene penger på, og som du aller helst har erfaring med.

Drømmekunden din er den du ønsker å hjelpe med tjenesten din, roduktet ditt eller kunnskapen din. Du kartlegger kundens utfordring og hva han/hun ønsker for seg selv, og hvordan du kan hjelpe kunden med å oppnå det – og det er forskjellig fra person til person:

Det er mange som driver med det samme, f.eks. livscoaching. Én hjelper deg med hvordan du skal finne tilbake til kjærligheten med partneren din. En annen hjelper deg med å finne ut om du skal bli eller gå i et forhold.

Jo mer konkret og snever problemstillingen du skal hjelpe kunden din med er – jo mer selger du, og jo lettere finner kunden deg. Når du vet hva kunden trenger og vil ha, blir det enkelt å bygge en email-liste. Du vet hva du skal gi, og du vet hva du skal selge.

2. GI – GI – GI – GI verdi til drømmekunden – vær raus!
Du må gi smakebiter av det drømmekunden kan forvente av å jobbe med deg, uansett om det er et produkt eller en tjeneste. Vi kaller det en opt-in: Det er der du legger igjen navn og email-adresse.

For oss kan det være Instagram-guiden, eller workshopen du er invitert til. Når du kjenner til hva drømmekundens utfordring er, er det enkelt å lage verdi. Du gir verdi til det konverterer.

Her er det viktig at du lager en verdiplan, en content-plan, og følger den: hva du skal dele av verdi, og når du skal dele.

Jeg anbefaler å gi ukentlig verdi til potensielle kunder. Når de så har kommet inn, lagt igjen navn og email-adresse og vil ha mer, så gir du mer. Du lager en plan for når du skal sende ut email – og det bør du aller helst gjøre en gang i uka.

3. Tiltrekke deg drømmekunden gjennom sosiale medier:
Du velger deg EN plattform du blir god på først. Facebook eller Instagram er mine favoritter. Her kan du bruke powerfriends (bestevenner, søsken, toppkunder) og SEO-strategier for å få delt og spredt verdien din i starten, når du er ny. Du deler verdi gjennom video, bilder og tekst. Du kan også bruke gjesteblogger, intervjuer, podcaster, media og annonser.

Ikke teknisk? Ingen unnskyldning!

En utfordring for mange når de skal bygge liste, kan være at de ikke er teknisk anlagt. Men du kan lære! Alt kan læres.

Hvis du skal bygge deg en business, tiltrekke deg kunder og tjene penger: Lær deg det. Det kan være denne beslutningen som tar din business til neste nivå.

Vi bruker systemet Kajabi. Gå inn på grysinding.no/kajabi, så finner du det.

Det er så enkelt at selv Gry klarer det… Men det koster endel, så hvis du ikke er klar for å bruke mye penger, er Aweber en rimeligere variant: grysinding.no/aweber.

Listebygging er det jeg skulle ønske jeg hadde satset på som min #1 oppgave. Jeg ventet altfor lenge. Det er den inntektsgivende oppgaven som vil gi deg langsiktige inntektsmuligheter.

Lær deg listebygging – og kom deg på workshop! grysinding.no/masterclass