196: Hva skal du gi av verdi på sosiale media og blogg

Dec 15, 2021

 

Mange av gründerkundene mine stiller meg spørsmålet: Hva skal jeg gi kundene mine av verdi på sosiale medier og blogg?

Det er både likheter og forskjeller på blogg og sosiale medier: Blogg er et langt format, mens poster på Instagram og Facebook er kortere, men temaet kan være det samme.

Blogg

Jeg begynner med blogg, som er den enkleste, og som kan bygge deg som leder på ditt felt.

Hva er verdi?

På en blogg er det du og ekspertområdet ditt som er ren verdi. Så hva er det som er dine ekspertområder?

Jeg lager meg kategorier på hva jeg er ekspert på, og en av dem er f.eks. Facebook Live. Da kan jeg lage en blogg på Hvordan bli god på Facebook live? der jeg kanskje vil fortelle deg fem ting du bør ha med eller ta stilling til.

Idébank

Hvordan finner jeg innholdet mitt? Jeg tar utgangspunkt i det drømmekunden min spør meg om, kundens utfordringer og kundens resultater.

Jeg har en idébank der jeg noterer ned alt jeg kommer over som kan være interessant å lage blogg på, med utgangspunkt i kundene mine. Som denne posten: Hva skal kundene mine gi av verdi?

Her er noen eksempler på andre ting jeg tar utgangspunkt i:

  • «Best of» fra mine favorittbloggere
  • «Brainstormer» Henrik
  • Spørsmål på GrunderU
  • Intervjuer kule folk som inspirerer
  • Review på eventer, bøker og podcaster
  • Deler egne opp- og nedturer i business og privat
  • Deler opp- og nedturer til kundene mine

Vær deg selv – ikke vær for ekspert!

Del personlige historier, og ikke bare oppturer, men også nedturer. Du skal vise fram kunnskapen din, men på en ydmyk måte. Vis at du også har utfordringer, og vis dem hvordan du har kommet gjennom dette og hvilke verktøy du har brukt.

Vil du få med deg flere eksempler på hvordan jeg finner innhold, og hvordan jeg går fram for å hjelpe kundene mine: Hør på denne podcasten grysinding.no/196.

Eller enda bedre:

Få med deg workshopen jeg har i dag, der jeg tar utgangspunkt i en MasterMind-time der temaet var å være sin beste versjon (noe jeg absolutt ikke var …), og hvilke erfaringer jeg gjorde meg i løpet av denne timen.

Gå inn på grysinding.no/5strategier og meld deg på.

 

Sosiale medier

Jeg deler inn i 3 typer poster:

Poster for å få følgere:

  • Key Messages
    • eks. «Salg er viktigere enn kunnskap»
    • eks. «Det er suksess nok til alle»
  • Engasjementsposter
    • eks. «Når jenter heier på jenter blir det magi»

Poster for å brande deg:

  • Kortversjonen av verdien din, ekspertområdet ditt
  • Historien din – hvorfor gjør du det du gjør – hvordan har du fått resultatene dine
  • Livsstilen din – den som kundene vil ha
  • Hvem du er – så ærlig som mulig – del utfordringene dine

Poster for salg:

  • Drømmekundens resultater – suksesshistorier
  • Dine løsninger som gir resultater – fra a til b
  • Rent salg – vi stenger nå, skal du være med?

Jeg går over disse postene og viser deg eksempler så du kan få dine poster på gli: Bli med på workshop: grysinding.no/5 strategier – dette er også det jeg viser mine Mastermind-jenter.

Og hvis du vurderer å være med på Mastermind, har vi ledige plasser nå hvis du er rask: grysinding.no/mastermind2019

Liker du podcasten?

Ta screenhot av podcasten og del på dine sosiale medier – og tagg meg: @grysinding og #grunderkanalen.

Da får jeg muligheten til å takke deg 😊