187: Jobb fra hvor som helst - skap din drømmejobb

Dec 15, 2021

 

Mange drømmer om å jobbe for seg selv for å få frihet til å jobbe fra hvor som helst. For noen dreier det seg om ønsket om å være hjemme når ungene kommer fra skolen; for andre er det drømmen om å jobbe fra en strand langt fra snø og kulde.  

Drømmejobben er å kunne tjene nok penger til å ha friheten til å jobbe fra hvor som helst. Onlinekurs har gitt mange av kundene mine denne friheten. De bruker kunnskapen sin til å hjelpe drømmekunden med å løse et resultat, og de hjelper dem gjennom en kursportal med treningsvideoer som tar kunden fra A til B.  

Selve kurset er enkelt å lage – du kan lage filmer fra ScreenFlow eller fra telefonen din. Det enkleste er ofte det beste. Salget, derimot, kan være utfordrende. 9 av 10 onlinekurs selger ikke. Så for å få gründerfriheten til å jobbe fra hvor som helst, er det viktig å lære seg salget av onlinekurs. Og dette deler jeg med dere i en workshop som går torsdag 7 mars – www.grysinding.no/workshop

 

Men her går jeg kort inn på hvordan du får ideer til onlinekurs, hvordan du selger dem og hva som skal til for å lykkes med det. 

Hvordan komme opp med ideer til onlinekurs?  

Dette er punktet mange stopper opp på. Hvem er jeg til å lage et onlinekurs? Hva er det jeg kan bidra med? Du har en historie, og du har kunnskap – men det er ofte ikke godt nok. Men hvis du snur på det og tar utgangspunkt i utfordringene til de du skal hjelpe – drømmekunden, som jeg kaller dem – har du et kurs som er salgbart. Løs en utfordring med din kunnskap og din erfaring.  

I denne episoden går jeg i dybden på hvordan du kan finne en kursidé for deg, og på hvordan jeg har laget 10 onlinekurs basert på drømmekunden. Det er enklere enn du tror – du må bare snakke med dine potensielle kunder. Du må intervjue dem og spørre dem: Hvor står du fast? Og enda viktigere: Hva er det som gjør at du står fast? Og ikke minst: Hvilke resultater vil du ha? Still spørsmål som går i dybden. Det er først da du lager gode kurs.  

Lær deg salg! 

Jeg deler også med deg når det er riktig tidspunkt å lansere. De fleste starter for tidlig med lanseringen og med direkte salg av kurset. Realiteten er at man må starte salget enda tidligere. Men ikke av selve kurset. Salget starter gjerne med at du kun får emailen til den potensielle kunden, og det gjøres ofte på sosiale medier.  

Den største tabben jeg ser hos de som kun selger noen få kurs etter å kanskje ha brukt 3-4 måneder på prosessen, er at de starter salget før de kan selge. Salg er også å få kunden til å legge igjen emailadressen, få engasjement på Facebook, eller å få folk til å se livesendingene. Mange hopper over denne delen og går rett på gratiskurs eller webinar, noe som fører til at de kanskje bruker mye penger på annonser og selger bare en håndfull kurs. Hopper du over fasen med å lære deg kommunikasjon om kunden på sosiale medier først, er det store sjanser for at du blir blakk lenge.  

Det er prosessen før som er viktig 

En annen tabbe jeg ser, er at kundene legger ut et onlinekurs på «evergreen» (tilgjengelig for kjøp hele tiden) før de har salgstallene. Evergreen må ha en «urgency» – og tidsfristen forsvinner for mange når man kjører evergreen. Jeg mener det er lite smart å gjøre Gå ikke evergreen før du har en salgsprosess som funker.  

Jeg solgte mitt første onlinekurs fra stranden i Antibes. Én email, og jeg tjente 125 000 på fem timer. Det høres lett ut – men det var ikke det. Jeg hadde holdt på i 4–5 måneder i forkant. Det er prosessen foran som må gjøres riktig. Deler mer på podden fra min første lansering i desember 2011, som fungerer fremdeles.  

Jeff Walker var den som lærte oss onlinesalg-metoden, med 3-gratistreninger/-kurs-serien. Den metoden funker mindre bra i dagens marked, og kanskje særlig i Norge. I denne episoden deler jeg med deg når du kan bruke denne metoden, og hva som fungerer best nå. 

Å lage onlinekurs, og å selge det, er en profesjon. Du kan ikke bare hoppe i det. Det ligger så mye bak. Jeg viser også til flere eksempler på kunder jeg har hjulpet til fantastiske salgsresultater – bare ved å gå inn og se på hva de kan gjøre med prosessen i forkant.  

Få hjelp til dette, og kort ned prosessen din med 1-2 år. Registrer deg på grysinding.no/workshop, så kan du også få hjelp.  

Hvis du vil rocke onlinekurs: Få denne workshopen med deg