147 : Kom i gang med Instagram for business

Dec 15, 2021

 

Hvorfor skal du bruke Instagram?

Det er den nest største sosiale media plattformen og kanskje den som vokser aller mest.

Det er visuelt og inspirerende å være der. Mine kunder henger der. Superenkelt å bruke og så gøy å møte nye folk der. Kanskje er det der du liker deg best også?

 

 

Jeg skal være ærlig med deg – Instagram er ikke min #1 plattform. Jeg bruker mest Facebook i min business - og jeg mener du også bør ha en hovedplattform.
Sosiale media tar tid, så bruk tiden smart. Som betyr:

Rock en plattform og bruk den andre som støtte-plattform.

På GrunderU har jeg treninger hvor jeg går igjennom:

    • Hvordan du setter opp Instagram
    • Hva som er viktig å ha med av profil info
    • Hvordan du får følgere og hva du skal måle.

Og jeg har en LIVE trening på hvordan du bruker Instagram Stories og jeg viser hvordan du enkelt kan lage kule bilder og starte gode samtaler.

Vil du ha med deg Instagram treninger: Gå på grysinding.no/gu for å melde deg på.

Koster 697kr/mnd å være medlem - og er det ikke for deg, så meld deg bare av. Null risiko og pengene tilbake om det ikke er for deg.

 

 

Som med alle sosiale media kanaler, for at Instagram skal fungere for din business er det en viktig suksessfaktor:

Du må ha en strategi.

Ikke bare poste og håpe alt går bra. Det er hva 80% av grundere driver med – og da ender det med bortkasta tid og blakke grundere.

Skal du være på Instagram: Bruk det strategisk og ha en tydelig plan.

Hvordan legger du en god strategi?

1. Definer hvem kontoen din er for
Som med alle verktøy - du må kjenne din drømmekunde. Hvem er det du vil tiltrekke, inspirere og gå i dybden med. Ikke bare si kvinner ca. 45 år som liker yoga.

2. Hvor befinner din drømmekunde seg?
Det er ikke om å gjøre å ha tusenvis av følgere. For oss business-eiere er det resultatene som teller. Ikke hvor mange liker du får. Det er viktig at du er der dine drømmekunder er og har samtaler med dem. Det kan være på barseltreff eller på den lokale kafeen eller på Instagram.

3. Ha samtaler med dine drømmekunder
Også kalt engasjement på «sosiale media språket». Hvordan får du folk til å like, kommentere og dele deg?

En populær strategi på Instagram er å få andre med følgere til å snakke om deg og produktet ditt. Så lenge du fortsetter å gi verdi og ikke gir opp etter få forsøk – så er dette en lønnsom strategi.

Det finnes også en snarvei som dessverre tar tid: Å Bruke Powerfriends.

Lytt til Podden og lær hvordan du og dine Powerfriends effektivt kan bruke hverandre på en strategisk måte - som er win win for alle.

For å få engasjementet opp: er det noen tips du må få med deg:

  • Poste hver dag
  • Bruk # smart
  • Bruk geo tags hvor det går
  • Svar alltid på kommentarer
  • Snakk med følgerne dine på deres profiler.

Instagram er en genial plattform for deg som liker å ta bilder og for deg som liker å connecte med kundene dine.

Og hvordan får du dem til å kjøpe av deg?

Del av businessen din og livet ditt selvfølgelig. Og bruk privat meldinger til å connecte og bygge forholdet til dem raskere og sterkere.

Jeg deler også en bonus-strategi på Podden som er gull for deg som vil bruke Instagram til å få kunder.

Så lytt til episoden over og få den med deg : )

Hva lærte du?

Takk for du sjekket ut denne episoden av GrunderKanalen! Så - hva lærte du?

Om du fikk verdi ut av denne kan du please dele den på Facebook og sende den til en venn som trenger litt motivasjon og inspirasjon?
Andre kommentarer eller innspill?

Kan du være så snill å ta deg noen sekunder og gi din rating på iTunes og legge inn en kommentar hva du synes om GrunderKanalen?

Betyr mye for meg å få tilbakemelding fra deg – for å gjøre podcasten bedre og kunne nå ut til flere kule folk som deg. Tusen takk!

Og ikke glem å abonnere på iTunes så du får nye episoder inn automatisk – klikk her for å abonnere på GrunderKanalen iTunes

Usikker på hvordan legger inn rating & kommentar i iTunes? Her er "oppskriften"