137: Gründer - lær deg å ta i mot tilbakemeldinger med stil

Dec 15, 2021

 

Det finnes to typer av feedback - positiv og negativ.
De fleste av oss elsker positiv tilbakemelding - og vil helst ikke ha kritikk.

Men er du gründer og et menneske som vil vokse så er tilbakemeldinger essensielt. Står man fast i gründerreisen så er det ofte her det skorter.

Er man på feil vei er det å få feedback så man kan justere av stor verdi.
Da går det raskere og det er en mye smartere måte å få fart på seg enn om du skal gjøre alle feilene selv.

Den store utfordringen jeg ser hos kundene mine er at de ofte ”går i lås” når de får feedback eller korrigeringer.
Det sitter langt inne.

Vi har jo hørt at man bør gi 5 positive før en negativ...
Men som leder så har man ikke tid til det.
Vi vil jo lykkes og vi vil ha resultater.

Med feedback er det viktig at du KUN tar med deg det du trenger.
Føles det ikke riktig for deg så er det ofte ikke det.

Men - vær oppmerksom på at det kan også være DU som ikke er åpen eller har trening i å ta i mot tilbakemelding. Og at det derfor kanskje ikke føles riktig.

De fleste av oss tror vi er åpne, men jeg har tilgode å treffe noen som er gode på å få tilbakemeldinger.
Inkludert meg selv : )

Øver du deg på å be om tilbakemeldinger OG være åpen – så du kan gjøre smarte korrigereringer – så vil det ta deg raskere til mer innflytelse, økt salg, bedre relasjoner og samarbeid. Det er en snarvei til suksess som mange ignorerer.

Sportsfolk er rå på tilbakemeldinger og justeringer.
Hvorfor?

For de vet at om man skal bli best, så må man lytte til de som ser andre ting enn oss selv. Lytte til dem som kan faget sitt.
Så de øver og øver – og justerer og justerer..

Dette er også lurt å gjøre i business.

Selv har jeg trent meg på å se på negativ feedback som ”vokse-materiale”.
Og jeg vet at også her kan jeg bli bedre og trenger øve meg.

En annen forutsetning for at du skal vokse raskere i business er at du har mentorer og folk rundt deg som er bedre enn deg og som har gjort det du skal gjøre før deg.

Disse folkene er gull verdt å be om tilbakemeldinger fra.

 

 

En ting jeg har erfart er at det ikke funker å legge seg ned å grine når en får feedback.
Heller ikke stoppe opp eller gi opp.
Og det funker ikke å bli forbanna på dem som gir deg feedback eller at du ignorerer tilbakemeldingene.

Skal du lykkes i livet må du lytte OGSÅ når det gjør vondt.

Så - hvordan tar du imot tilbakemeldinger med stil?

Det første du trenger å vite er at negativ feedback er bare informasjon.
Du trenger ikke ta det personlig om du ikke vil.

For å vokse kjapt er det viktig å takke for feedback. All feedback.
Si takk til personen som bryr seg om deg. Takk for at de er villige til å ta risikoen med å gi deg feedback.

For det er alltid mye lettere å holde kjeft enn å kanskje se din triste, skuffede, sinte… reaksjon på tilbakemeldingen din.

Det kreves mot og kjærlighet for å gi andre feedback som de kan vokse på.

Og her er greia mange misser da:

For å få tilbakemeldinger må du tørre å spørre!

De fleste unngår ellers å gi deg feedback. Fordi vi ikke vil ha konfrontasjon.
Man forteller det heller ”bak ryggen din”. Fordi man ofte er redd for å såre deg eller at du skal bli sur.

Vær også kresen på HVEM du spør om tilbakemeldinger fra.
Ikke spør dem som har glemt sin egen drøm.

Ikke spør dem som alltid er misfornøyd eller sjeldent ser etter løsninger.
Be de ”blå folkene” om tilbakemeldinger.

De blå er gode på det. Og husk at det ikke er personlig.

Be dem som har gjort dette før deg om feedback – og for alle du spør:
Ikke si annet enn tusen takk!!!!

OM du starter med – JA, men du skjønner jeg tenkte.... og du vet ikke..... og her er hvorfor....

Så vil du sannsynligvis aldri få tilbakemeldinger fra personen igjen.

For du trenger ikke ta deres feedback som sannheter.
Men vær i takknemlighet for at noen er villig til å si sin mening.
Så det er viktig at du tier stille, smiler og takker om du skal få tilbakemelding igjen senere.

 

 

Du kan ikke forbedre livet, forholdet, businessen eller resultatene dine uten feedback fra andre.
Så verdsett det høyt at noen er villig til å vokse deg.

Er det vondt?
HellYeah!!!!
Fremdeles etter 9 år med øving.

Men det jeg vet er at ”JA folk” er det alle toppfolk unngår. Det gjør at vi stagnerer.
De fleste vet at du også har forbedringspotensialer – de er bare ikke villig til å dele fordi de er redd for konfrontasjoner.

Jeg har sett mange ledere stagnere og gå i runddans med samme utfordringer gang på gang.
De er ofte de som responderer på feedback med: - Ja men du skjønner.....
Og i neste setning sier de at de er åpne for tilbakemeldinger.

Reflekter og se etter hvor DU kan forbedre deg uten at du går i kjelleren.

Bruk mitt gullspørsmål – det vil gi deg mange gode tilbakemeldinger.
Og husk bare å si TAKK – tusen takk. Og intet mer.

Lytt til dagens podcast og få mine ”9 steg for feedback og selvanalyse” som gjør at du lærer og vokser av egne feil.

 

Hva lærte du?

Takk for du sjekket ut denne episoden av GrunderKanalen! Så - hva lærte du?

Om du fikk verdi ut av denne kan du please dele den på Facebook og sende den til en venn som trenger litt motivasjon og inspirasjon?
Andre kommentarer eller innspill?

Kan du være så snill å ta deg noen sekunder og gi din rating på iTunes og legge inn en kommentar hva du synes om GrunderKanalen?

Betyr mye for meg å få tilbakemelding fra deg – for å gjøre podcasten bedre og kunne nå ut til flere kule folk som deg. Tusen takk!

Og ikke glem å abonnere på iTunes så du får nye episoder inn automatisk – klikk her for å abonnere på GrunderKanalen iTunes

Usikker på hvordan legger inn rating & kommentar i iTunes? Her er "oppskriften"