Blogg
Nettverksbygging er å hjelpe – ikke å ta
Ordet nettverksbygging har et dårlig rykte i følge mange. I hvert fall den ”gamle typen” nettverksbygging, som i stor grad handlet om å fortelle andre hva en selv gjør, gi et business kort og så følge opp for å høre hvordan andre kan hjelpe meg. Denne type nettverksbygging fungerer ikke lengre. I dag handler nettverksbygging om å hvordan man kan hjelpe andre. Uten å forvente å få igjen. (For ”the good guys” har det kanskje alltid handlet om det) Kan det være lurt for businessen da lurer du kanskje på? Man skal jo tjene penger eller så går man jo under? Eller? Jeg tror slik nettverksbygging er særdeles lurt for business og for oss privat. Jeg skal dele med deg hvorfor, men først:
Hva er egentlig nettverksbygging ved å hjelpe andre? Du møter mennesker og du ønsker å bidra med noe for dem. Hjelpe de på veien slik at de kan få mer suksess i livet. Kanskje med noe så enkelt som å sette de i kontakt med noen du kjenner som kan være til hjelp, anbefale en artikkel, en bok, ett kurs, hjelpe med en søknad, svare på et spørsmål eller dele av din kunnskap via Facebook. Nettverksbygging trenger ikke å være vanskelig. Det er egentlig bare å være snill og grei mot folk som du liker.
Dersom man har baktanker som ”hvordan kan jeg hjelpe for å få noe igjen”, fungerer ikke nettverksbygging like bra. Det blir en evig måling som kan være slitsom. Og ingen liker å stå i gjeld til andre, så da er bedre å holde seg unna spør du meg.
Så hvordan kan man da være bygge et nettverk strategisk for å utvikle businessen sin, slik vi gjør det i SDD gjengen? Hvordan kan det være lurt for businessen også? Er det en motsetning i å bygge nettverk strategisk og det å bygge nettverk uten baktanker, være snill å grei uten å forvente noe tilbake?
Jeg tror ikke det. Jeg tror du kan være en autentisk, snill og grei nettverksbygger uten baktanker og samtidig bygge et strategisk nettverk som også er økonomisk lønnsomt for din business. Og hvordan gjør man det?
Sist uke møtte jeg igjen fantastiske lærere som Brendon Burchard, Jeff Walker og Marie Forleo. De siste årene har jeg vært så heldig å få studert sammen med disse læremestrene i Masterminds over ett år. Alle tre har nettverksbygging høyt på agendaen sin, og alle er de mestere på bygge business. Nettverksbygging har uten tvil vært et nøkkel faktor for at de har vokst sine bedrifter til utrolige suksesser. OG – de er alle genuine mennesker som virkelig ønsker å hjelpe andre.
Hva betyr dette i realiteten? Brendon og Jeff er gode venner. De har hverandre på hurtigtastene på telefonen, og de stiller opp for hverandres business. Det forklarer mye av den enorm vekst på businessen. For disse to startet det med en øl i baren. Og når man liker hverandre, har felles verdier, har lyst til å bidra til den andres vekst, da blir det også gøy for business. Det er dog et hyggelig biprodukt. Det var ikke derfor de valgte å hjelpe hverandre. De var gode på hver sine ting og tenkte: ”What a great guy: I like him”, det er i alle fall slik jeg fikk gjenfortalt historien. Hvor møttes de? På en event og i baren på kvelden. Det er der det ofte skjer. Det er slik jeg har møtt de fleste av mine venner her i USA. Det er en kultur blant grundere i USA å gå på eventer for å lære og treffe likesinnede. Man har felles interesser, man liker energien og man ønsker å hjelpe. Tenk på det, de fleste av oss LIKER jo å hjelpe andre og vi tenker vanligvis ikke: ”Oj, nå hjalp jeg deg så nå skylder du meg en tjeneste”.
Så hvordan passer det med å jobbe strategisk med nettverk? For meg handler det om å sette av TID til å møte gode mennesker, og prioritere tid til å bidra i andres liv. Hver dag får man en anledning til å hjelpe andre. Om du er åpen for det. Om man ønsker å bygge et nytt nettverk eller mangler nettverk så må man ut å treffe folk. Er man bare på samme jobben eller sitter hjemme møter man ikke mange nye mennesker. Man må ut av hjemmet. Man må oppsøke folk der de er – og gjerne de som har samme interesser. Derfor elsker jeg eventer, seminarer og kurs. Her er det enkelt å møte folk du har god kjemi med, for dere deler allerede mange av de samme interessene, og kanskje også mye av det samme verdigrunnlag.
En annen måte å jobbe strategisk på er å hjelpe de vi allerede har i nettverket vårt. For eksempel ha fokus på å introdusere noen man tror vil passe sammen, sende en link til noen som trenger hjelp, være aktivt med i Facebook grupper og bistå andre som spør om hjelp, sette av tid til å hjelpe – uten å forvente noe tilbake. For når man er raus med sin tid og sin kunnskap, vil det før eller siden komme tilbake til oss. Kanskje ikke fra de som vi ga hjelpen til – men fra andre. Folk liker nemlig å være med andre som bidrar, og som er opptatt av andre. Man blir mer tiltrekkende når man tenker fellesskap fremfor ”Me, Myself and I” som vi alle gjør i større eller mindre grad, helt naturlig.
Det er lettere enn du tror. Små enkle grep kan gjøre at du øker verdien for de rundt deg. Og til sist: Bidrar du for andre vil noen bidra for deg. Det er universets lov.
Gry