Blogg
Markedsføring er nødvendig – til tross for netthets
Er du en grunder som ønsker å ha en business som er mer enn en hobby, så er riktig markedsføring helt nødvendig for deg. Det er også lettere enn de fleste tror. Utfordringen med å bruke seg selv i markedsføringen er at du blir synlig. Og når du er synlig er det lettere for andre å la sin egen dårlige dag (liv) gå utover deg.
Jeg, i likhet med mange av kundene mine, har en fortid hvor jeg virkelig mislikte salg og markedsføring. Vi vil jo hjelpe andre, bruke oss selv, og gjøre hverdagen bedre for noen. Ikke brukte tid og energi på å ”banke på dører” og overbevise andre om at vi kan endre verden deres. Jeg måtte i skole hos Joe Polish for å endre mitt perspektiv. Og nå bare elsker jeg markedsføring!
Markedsføring er den store forskjellen fra å forbli en godt bevart hemmelighet til bli Markedslederen på sitt felt. Markedsføring gir frihet. Hvorfor blir vi grundere? Hva er suksess for oss? For meg, og mange av kundene mine handler det mye om frihet, gøy og kunne hjelpe og påvirke andre.
Drømmekunden er grunnen til at vi får holde på med det vi elsker. Utfordringen er å finne mange nok drømmekunder. Det er der markedsføring kommer inn. Og det er enklere enn du kanskje tror.
Markedsføring er ENKELT
Det handler rett og slett om kommunikasjon med din drømmekunde. Om du i din kommunikasjon har fokus på å hjelpe drømmekunden din å nå sine mål og bidra til resultater som forbedrer livet eller business til drømmekunden – da er du en markedsfører.
Det gjelder det samme enten om du heter Ragnhild og jobben din er å hjelpe drømmekunden se lekker ut i nye klær. Eller om du heter Vivian og hjelper andre bli magasinjournalister. Du hjelper en kunde å løse en utfordring eller å nå en drøm som forbedrer kvaliteten på livet hennes. Drømmekunden skal føle seg bedre i dag enn i går etter å ha kjøpt produktet ditt.
Det vanskeligste med markedsføring er å tørre å være hele seg
For er du grunder er det stor sannsynlighet for at du er litt annerledes. Kanskje til og med en særing, slik som meg. Jeg tror det viktigste og vanskeligste er å tørre å by på seg selv. Hele deg. Ikke bare det du vil andre skal se, men særlig det som er annerledes ved deg. Det som skiller deg fra massen, det som gjør deg unik. Det krevet litt mot ta. For når vi ”viser fram” hele oss, også der vi er annerledes, så er det garantert noen som ikke blir å like deg. Vi vet det jo rasjonelt:
Vi kan ikke bli likt av alle
Men når det står skrevet sort på hvitt i en blogg eller en e-mail at du suger eller hvor dum du egentlig er, så skal det mye mental trening til for ikke å bli påvirket av slike kommentarer. Heldigvis kjenner jeg ingen som faller inn i kategorien normal. Det viser seg også gang på gang blant mine drømmekunder i SDD-gjengen at det er de som tørr å vise fram hele seg, også sin sårbare side, som oftest får raskest økonomisk suksess. Drømmekundene kommer til de da.
Det er helt nødvendig å lære seg kommunikasjon med våre fremtidige drømmekunder om vi vil ha en business som vokser. Vi må tørre å vises.
Kommunikasjon for oss i SDD-gjengen gjøres via blogg, e-mail, artikler, video, sosiale media , webinar, nettsider osv. Det er på nettet, og det er ofte der netthetsen er anonym. På normale dager er jeg forberedt og håndterer negative kommentarer om de kommer. Andre dager når jeg ikke er min beste versjon så hender det jeg går i kjelleren en kort periode. Men jeg blir ikke værende der.
Jeg spøker litt, men netthets er et sikkert tegn på at du er nært et gjennombrudd. Når suksess nærmer seg er det alltid noen som lar beundringer gå over til misunnelse som Kathrine Aspaas sier det. Så i vårt miljø feirer vi negative kommentarer. Det betyr vi er nær suksess og går vi på en smell hjelper vi hverandre igjennom det. For det er viktig å ikke la redselen for å bli synlig og kanskje måtte få negative kommentarer stoppe deg fra å gi fremtidige kunder hele deg. Vær sær, være annerledes, være unik – for det er bare en av deg. Bruk det for det det er verdt. De som er drømmekundene dine vil da komme. De andre håndterer vi, ikke sant?
Hva er ditt beste tips for å håndtere negative kommentarer? Del gjerne og hjelp en av oss som trenger det akkurat i dag. Klem Gry